Vertrek Sjötotp: 9.45 uur
Aankomst Ekenäs: 16.15 uur
Afstand: 30,2 nm, gemiddeld 4,4 kn, log 1257 nm
Tijd bewogen: 6 1/2 uur, ⛵️ 5 1/4 uur, 🛥 1 1/4 uur
zon 6 1/2 uur, half bewolkt, 🌧 0 uur, 17C, ZW 4-5, 997hp
Bemanning: Willy, Utah, Rudy
Linksom of rechtsom
Vannacht hebben we in de laatste Götakanaal haven gelegen, tussen de Sjötorp 1 sluis en de Sjötorp 2 en 3 sluizen. Nu was de vraag hoe we verder varen naar de overkant van het grote Vänernmeer: linksom of rechtsom, om de zuid of om de noord. In de Scandinavië gids van René Vleut lijkt de zuidelijke route iets idyllischer, meer stadjes en dorpjes en meer eilanden. De noordelijke route door meer open water, weinig bebouwing. Op onze tocht van vijf jaar geleden waren we in Ekenäs geweest, op het zuid puntje van het Värmlandsnäs schiereiland. Dat vonden we toen mooi, daar wilden we wel weer een keer heen.
De windrichting bepaalde de keus. Met de huidige zuidwesten wind zouden we bij de zuidelijke route vooral moteren, bij de noordelijke route zeilen. Na anderhalve week op de motor, wilden we wel weer zeilen. We gingen dus naar Ekenäs, op de noordelijke route.
Stevig zeilen
Het werd een stevige zeiltocht over het grote meer. Met een windkracht 5/6, scherp aan de wind en ook behoorlijk golven tegen, was het voor Utah geen aangename tocht. De elektrische stuurautomaat moest vanwege de golven hard werken. Daarom de laatste drie uur de Bouvaan het werk laten doen. Dat ging prima. Ik stond op het punt om het ding te verkopen, sinds Öland hadden we hem niet weer gebruikt. Maar op een aan de windse koers met stevige wind, stuurt hij strak.