Denemarken 2013
Feiten en cijfers
Route
Blogs
Makkum
Enkhuizen v 13.15 uur motor uit: 13.20 spinnaker op: 14.30 uur spinnaker weg, fok op: 17.00 motor aan 18.40 Makkum a 18.45 uur Vanochtend (28 april) gestart met een vakantie van vier weken. Rond twaalven waren we in Enkhuizen en om 13 uur de haven uit. De zeilen konden al in de haven worden gehesen en kort er
Leeuwarden
Makkum v 9.45 Kornwerderzand à 10.15 Kornwerderzand v 10.50 Harlingen a 12.00 Harlingen v 12.15 Franeker 13.15 Dronrijp 14.00 Leeuwarden 1e brug 14.50 Leeuwarden Prinsentuin 15.15 Vanochtend gierde de wind door het want en kletterde de regen op het dek. Niet echt lekker. In de regen en wind zijn Elke & Rudy uit geweest. Over de dijk langs
De laatste Koninginnedag
Vandaag in Leeuwarden gebleven om bij de familie de Mooij de abdicatie, de inhuldiging en uiteindelijk ook nog de rondvaart over het IJ van achter de televisie mee te maken. Erg gezellig en veel geleerd over foute kleding van de prominenten (de strikken in de mouwen van Maxima (abdicatie) en Mabel en de jurk van mw Barosso). Mooie
Lauwersoog
Leeuwarden: 9.00Bartlehiem: 10:05Birdaard: 10.30Dokkum: 11.40Dokkum v 13.00Dokkumer Nwe Zijlen 14.15Lunegat 22l diesel getanktLauwersoog 16.30 Vannacht nachtvorst aan de grond en vanochtend 6C in de kajuit. Stralend weer, maar wel koud. Om 9 uur bij de eerste brugopening uit Leeuwarden vertrokken en op de motor door de Ee naar Dokkum. Daar de middagpauze van de bruggen doorgebracht. Vervolgens door
Over de Waddenzee naar Schiermonnikoog N53’28’07, E6’10’63
Lauwersoog 13.45Sluis in -3.55Sluis uit 14.10Motor uit 14.15Motor aan 14.50Schiermonnikoog 15.30 Daar lig je dan, klaar om de zee op te gaan naar Denemarken en staat er een flinke NO wind, 5-6 Bft. Stoer van tevoren gezegd dat we dan de andere kant op gaan naar Frankrijk, maar daar ook geen trek als je net in Lauwersoog bent
Lauwersoog 2
schiermonnikoog 16.35 (2e poging)Lauwersoog sluis in 18.00Lauwersoog sluis uit 18.10Lauwersoog haven 18.15 Vandaag een dagje Schiermonnikoog. Lekker gefietst op het eiland en in het zonnetje boek gelezen en vis gegeten. Het was al weer even geleden dat we op Schier waren geweest. In 2010 met de Ljipke. Pas aan het eind van de middag was het water hoog
Norderney N53’41’90, E7’09’90
Lauwersoog v 7.10 Sluis in 7.20 Sluis uit 7.30 Motor uit 7.40 Motor aan 9.00 Motor uit 9.20 Westgat (tussen Ameland en Schiermonnikoog) 9.30 Osterems 15.00 Motor aan 15.05 Norderney 18.20 Vandaag een lange dag naar Norderney. Met de eerste sluisopening de zee op en eerst een paar uur over het Wad naar het zeegat. Daar nog een
Helgoland N 54’10.607, E 7’53.634
norderney v 7.35 Motor uit 7.50 Dovetief zeegat 9.00 Motor aan 9.15 TC zuidzijde 10.10 TC noordzijde 11.35 Helgoland 17.30 Opnieuw een lange dag naar Helgoland. Omdat er voor de tweede helft van de dag (en morgen) weinig wind is voorspeld, op tijd vertrokken. Maar eigenlijk was er eenmaal op zee nog maar weinig wind bij een voordewindse
Sylt (Hornum) N54˚45.600, E8˚17.728
Helgoland 9.50 Sellebrun NW uiterton 11.00 Vortraptief uiterton 16.00 Hornum 18.15 Vanochtend was de mist gelukkig verdwenen. Er werden nog wel mistbanken voorspeld maar die zijn wij niet tegen gekomen. We hebben wel ons best gedaan om de vogels te spotten in de kliffen van Helgoland. Maar een deel van de lessen van Harm van vorig jaar zijn
Rømø N55˚05’196, E8˚34’138
Hornum 7.45 Motor uit 7.55 Motor aan 8.45 Motor uit 9.40 Holtsknobtief uiterton 9.40 Motor aan 13.45 Romo 15.30 Vandaag een schitterende zeildag van Hornum op de zuidpunt van Sylt naar Rømø in Denemarken. Teleurstellend wel dat je eerst een heel stuk de “verkeerde” kant op moet voordat je tussen de zandbanken door de Noordzee op kunt. Drie
Esbjerg N55˚28.440, E8˚25.489
Rømø 7.50 Motor uit 8.00 Motor aan 14.45 uur Esbjerg 15.15 Voor het eerst sinds vorige week maandag in Makkum weer regen. Maar, net zoals in Makkum, alleen ‘s nachts. Elke en Rudy konden hier zelfs droog hun wandeling maken. Alleen het ochtendzonnetje ontbrak:-(. Bij de supermarkt om 7 uur proviand ingeslagen. En, natuurlijk niet paraat dat
Hvide Sande N56˚00.038, E8˚07.403
Esbjerg 7.45 Motor uit 8.15 Motor aan 8.45 Motor uit 9.30 Blavandshuk (3 mijl ZW) 11.20 Motor aan 16.30 Hvide Sande 17.00 ui Vandaag weer een rustige, grotendeels voor de windse passage naar Hvide Sande. Behalve de loodboot in Esbjerg en een visser bij Hvide Sande, de zee helemaal voor ons alleen. Jammer dat de zon al snel
Thorsminde N56’21.999, E8’07.287
Hvide Sande 15.45 Thorsminde 19.45 Dan denk je ver weg te zijn van alle stedelijke drukte en verkeerslawaai, blijkt de visafslag aan de overkant van de haven een 24 uurs bedrijf te zijn. Vannacht kwamen een paar keer vissers aan die hun lading losten. Met de nodige herrie. Vanochtend de veiling bij afslag in hetzelfde gebouw als wij
Lemvig N56˚33.070, E8˚18.408
Thorsminde 8.15 Motor uit 8.30 Thyborøn 12.40 Motor aan 12.40 Lemvig 15.00 Vandaag voorlopig de laatste dag op de Noordzee. Vanaf Thyborøn gaan we door het het Limje Fjord naar het Kattegat en de Oostzee. Dan vanaf Kiel door het Noord-/Oostzeekanaal terug naar de Noordzee. Er stond opnieuw een stevige en koude wind uit het zuiden. Met alleen
Løgstør N56˚58.00, E9˚14.345
Lemvig 8.30 Motor uit 9.00 Motor aan 9.30 Oddesund brug 10.45 Motor uit 10.50 Spinnaker 11.15 Nykøbing 14.00 Løgstør 17.30 Vandaag de eerste helft van de tocht over het Limfjord dwars door Jutland. Afwisselend smallere stukken en grote watervlakten. Twee bruggen, een die voor ons werd geopend en een die 25 meter hoog was. Dat is nog hoger
Hals N56˚59.27,E10˚18.26
Logstor 8.45 Aggesund brug à 9.15 Aggesund brug v 9.30 Aalborg a 13.15 Aalborg v 14.00 (brugopening) Hals 16.45 Ondanks een prachtige zonsopgang was het vandaag een mistroostige dag. We waren blij als we op het Limfjord de boeien konden zien. We zaten op een stuk met veel ondiepe vlakken en smalle geulen. Maar pas aan het eind
Grenaa N56’24.236, E10’55.556
Hals 9.00 Grenaa 17.00 Een mooie zonnige dag, die begon met regen en onderweg zo waar nog een hagelbui. Ook een mooie wind, maar net niet bezeild, zodat we bijna de hele dag aan het motorzeilen zijn geweest. Over het Kattegat in een bijna rechte lijn van Hals naar Grenaa. dst 43,7 nm, avs 5,4 kn, 6 uur
Ballen N55˚48.99, E10˚38.40
Grenaa 8.10 18 L diesel getankt Motor uit 8.45 Ballen 15.55 Gelukkig houden ze hier van vers brood. De bakkers gaan om 7 uur open, vanochtend zelfs al om 5 uur. En in Ballen zit de bakker op de kop van de steiger. Mooier kun je het niet krijgen! En de zon die midden mei om 5 uur
Nyborg N55˚18.489, E10˚47.251
Ballen 8.00 Nyborg 16.00 Vandaag weer wind van achteren en dus de Spinnaker er op gezet. Niet genoeg wind om een beetje tempo te maken. Bovendien ook nog stroom tegen, dat zou een aankomst om middernacht worden. Dus na een uurtje de motor bijgezet en de rest van de dag er bij gehouden. Het is eindelijk warmer. In
Marstal N54˚51.077, E10˚31.460
Nyborg 9.15 Rudkobing brug 13.15 Marstal op Ærø 15.15 18 L Diesel getankt Vanochtend eindelijk de “reparatie” aan het toplicht uit kunnen voeren. Die was er bij de montage in april omgekeerd op gezet. In Lauwersoog geprobeerd de mastkraan te regelen, op Schiermonnikoog een hoogwerker die toevallig in de jachthaven was, in Hals opnieuw de mastenkraan en op
Rendsburg N54˚18.638, E9˚40.932
Marstal 7.15 Sluis Holtenau a 13.55 Sluis Holtenau v 14.15 Rendsburg 17.45 Op tijd – snel na opening van de bakker om 6.30 uur – uit Marstal vertrokken om nog een flink eind het Noord-/Oostzeekanaal op te komen. De eerste paar uur weer een mooie Oostenwind die later wat wegviel en vervolgens draaide naar het Westen. De aanloop
Cuxhaven N53˚52.497, E8˚42.342
rendsburg 5.30 Brunsbuttel sluis a 11.32 Brunsbuttel sluis v 11.42 Cuxhaven 13.45 Vandaag erg op tijd vertrokken, omdat we vanaf nu weer rekening moeten houden met getijhoogten en -stroming. Op de Elbe staat een sterke getijstroom, tot circa 3 knopen. Om daar vandaag van te profiteren moeten we voor 14.30 in Cuxhaven zijn. Met nog 65 km kanaal,
Langeoog N53˚43.625, E7˚29.822
Cuxhaven 9.10 Elbe uiterton 12.40 Langeoog 18.40 Vanochtend konden we pas na hoogwater Cuxhaven vertrekken, om te profiteren van de ebstroom op de Elbe en de westelijke ebstroom langs de kust. Uiteindelijk veranderde die laatste natuurlijk na een uur of 5 in een oostelijke vloedstroom tegen. Langs Cuxhaven komt alle scheepvaart richting Hamburg. Voor de bootspotters was er
Borkum N53˚33.517, E6˚46.610
Langeoog 9.00 Borkum 18.00 Met hoogwater vertrokken met bestemming Borkum. De ambitie Lauwersoog lijkt een paar zeegaten te ver. Voor morgen wordt een NW 6-7 verwacht, dus zullen we waarschijnlijk een dagje Borkum verkennen. Het was vandaag een wat sombere dag met weinig zicht en op zee dus helemaal grijs. De wind was zuidwest :-(, maar zou later
Storm op Borkum N53˚33.517, E6˚46.610
De voorspelde storm begon gisteravond al. Windkracht. 6 uit het Noordwesten met windstoten tot 7 Bft. Vandaag dus een dag op Borkum blijven. Dat komt ons niet echt goed uit met de strakke planning van de thuisreis. Je zit hier al royaal ten Noorden van de Nederlandse kust. Delfzijl ligt verder naar het Oosten dan Borkum. De snelste
Dokkumer Nieuwe Zijlen N53˚19.053, E6˚10.149
Borkum 10.10 Sluis Lauwersoog a 18.00 Sluis Lauwersoog v 18.10 Dokkumer Nieuwe Zijlen 19.15 Mooi helder weer, een lekker zonnetje, maar nog steeds wel koud. En een westenwind, terwijl wij ook naar het westen moeten. Op de motor de Eems overgestoken en bij Rottumeroog de zeilen opgezet en kruisend verder naar het westen. De Noordzee had nog de
Harlingen N53˚10.659, E5˚25.371
Dokkumer Nwe zijlen 9.10 Sluis a 9.15 Sluis v 9.25 Leeuwarden 1e brug 13.20 Leeuwarden 6e brug 14.05 Franeker 15.40 Harlingen 16.45 Een zonnige maar koude dag door Friesland. Mooie wolkenvelden en af en toe een bui. Van Engwierum tot Dokkum motor met fok, verder alleen motor. 24 bruggen en 1 sluis, waarvan 16 bemand en 8 op
Enkhuizen N52˚41.549, E5˚17.771
Harlingen 10.40 Tjerk Hiddesluis a 10.45 Tjerk Hiddesluis v 11.05 Kornwerderzand a 12.25 Kornwerderzand v 13.15 Enkhuizen 17.45 Nu Willy er niet meer is, moet ik opeens langer wachten voor de sluizen. En het is natuurlijk lastiger om de boot onder controle te houden. In de Tjerk Hiddesluis een flinke stroming naar binnen die probeerde de boot dwars