Workum N52˚58,129, E5˚25,116

Vlieland 12.00
Kornwerderzand a 16.30
Kornwerderzand v 17.00
Workum It Soal 18.30

Nog meer dan gisteren wordt de vertrektijd hier bepaald door eb en vloed. We willen via Vliestroom, Inschot en Zuidoostrak naar Kornwerderzand. Maar het Zuidoostrak is voor ons pas vanaf 15.30 te passeren. Dus de ochtend doorgebracht in een zonnige haven op Vlieland. Een half uur in de rij gestaan bij de wel erg populaire bakker. In de haven stond een stevige zijwind, met als gevolg dat het vertrekken en aankomen van anderen een bron van lering en vermaak is. Verschillende methoden worden met wisselend succes door de diverse schippers toegepast. Onze buurman durft zijn schip niet te verlaten, uit angst dat een van de schepen hem vol ramt. Hij kan ons dus assisteren bij vertrek en de neus van het schip de goede kant op trekken.

Stortemelk bij Vlieland

Het eerste deel van de tocht  door het Stortemelk en om de zandplaat Richel heen is met een ruime wind zeer comfortabel. In de Vliestroom moeten we kruisen, gelukkig maar want we dreigen te vroegen bij de ondiepte aan te komen. Drie veerboten naar Terschelling voegen nog een extra moeilijkheidsfactor toe met de gebruikelijke discussies aan boord. In het eerste deel van het Inschot (tot de IN11) varen we op de motor, vanaf dat punt buigt de geul meer naar het zuidoosten en kan de fok weer omhoog.

Bij de splitsing van Zuidoostrak en Molenrak ligt een zeiljacht vast (en te wachten op hoger water). Wij zijn vroeg en besluiten een klein ommetje te maken via het Molenrak en Verversgat, die iets dieper zijn en dus eerder te passeren. Dat gaat verder prima en om 16.30 zijn we bij de Lorentzsluis in Kornwerderzand.

Na de sluis door naar Workum (eens een keer iets anders dan Makkum) dat net niet bezeild is en het laatste stukje gaan de zeilen neer en varen we op de motor naar It Soal, een groot waterrecreatiepark met camping, jachthaven, in Workum. Het lijkt er op dat de bezetting van de jachthaven voor meer dan de helft uit Duitsers bestaat. Staat kennelijk in hun Waterkampioen als een aantrekkelijke haven. Morgenochtend dus kaiserbroodjes scoren in de kampwinkel.

dst 32,9nm, avs 5,1kn, 1 1/2 uur motor, 5 uur zeil
ZW4-5, 19C, geen regen, 1 uur zon, 1013mb
Diesel rest 36l
Havengeld €18,50

Rudy Schoonveld
Rudy Schoonveld
Artikelen: 1101

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *