Tunnels
Vandaag vanuit Cody richting Yellowstone door het dal van de Shoshone rivier. Nu bergen aan weerszijden. Zes kilometer ten westen van Cody heeft men in 1910 de 100 meter hoge Buffalo Bill Dam aangelegd. Daarachter ligt nu het Buffalo Bill reservoir. De weg vanuit Cody naar de bovenkant van de had een paar steile stukjes, tot 17%. Daarom heeft men in de 50’er jaren een meer geleidelijke stijging gemaakt via drie tunnels, twee kort en één lange van 1,2 kilometers.
Fietsers houden niet van tunnels en kiezen in dit geval de oude weg. Bij de afslag naar de oude weg stond Dead End, die had ik daarom gepasseerd. Hopende dat er nog een mogelijkheid was om op de oude weg te komen. Die was er niet. Dilemma: gaan we een kilometer omlaag terug naar de Dead End weg of gaan we door de tunnels. Het werden de tunnels. De twee korte tunnels geen probleem. Maar in de lange tunnel af en toe achterop komend verkeer. We hebben goede verlichting en er is een lage maximum snelheid. Dus automobilisten zien ons en bij tegenliggers wachten ze voordat ze ons inhalen.
Onbegrijpelijk
Maar, anders dan in de rest van de wereld, hoeven automobilisten in Wyoming hun verlichting in tunnels niet aan te doen. Dus wij en achteropkomend verkeer zien de tegenliggers zonder verlichting niet. Onbegrijpelijk!
Motorrijders in Wyoming moeten verplicht hun licht aan hebben, maar auto’s in tunnels hoeven dat niet. Overal staan borden dat autogordels volgens State Law verplicht zijn, maar hun verlichting aan doen in een tunnel vinden ze niet nodig.
Voor ons is ook onbegrijpelijk dat motorrijders boven de 21 jaar in Wyoming geen helm hoeven te dragen. Bijna alle fietsers dragen een helm, maar de helft van de motorrijders niet.
Safe travels
De eerste keer dat mijn host Gary in Massachusetts mij Safe travels toewenste, dacht ik dat hij vond dat fietsen relatief onveilig was in Amerika. Sindsdien gemerkt dat mensen het hier net zo zeggen als wij in Europa mensen een goede reis toewensen of rij voorzichtig aanmanen. Fietsen hier is minder veilig dan in Nederland door het ontbreken van fietspaden langs drukke wegen. Je bent daar afhankelijk van de breedte van de vluchtstrook en de oplettendheid van het achterop komende verkeer. In die situaties heb ik mijn fluorescerende gifgroene t-shirt aan.
In veel steden, zoals New York, Buffalo en Minneapolis zijn fietsstroken aangegeven. Ook zijn er vaak fietsroutes aangelegd. Maar het linksaf slaan op een zesbaans stadsweg vergt wat stalen zenuwen. Automobilisten zijn hier hoffelijker naar fietsers dan in Nederland. En, net als in Nederland, zijn er veel kleine rustige weggetjes met nauwelijks verkeer.
Dertig jaar geleden waren bejaarden in Oldsmobiles het grote gevaar voor fietsers in Amerika. Florida was een staat waar je daarom ver vandaan moest blijven als fietser. De bejaarden vonden dat fietsers niet op hun weg thuishoorden en reden ze zonodig van de weg. Die bejaarden zijn inmiddels overleden, dus dat probleem bestaat niet meer.