Cuxhaven 9.10
Elbe uiterton 12.40
Langeoog 18.40
Vanochtend konden we pas na hoogwater Cuxhaven vertrekken, om te profiteren van de ebstroom op de Elbe en de westelijke ebstroom langs de kust. Uiteindelijk veranderde die laatste natuurlijk na een uur of 5 in een oostelijke vloedstroom tegen. Langs Cuxhaven komt alle scheepvaart richting Hamburg. Voor de bootspotters was er op de wal een soort van tribune/loopbrug aangelegd, van waar af mensen de boten konden bekijken. Toen wij maandagmiddag aankwamen en de Wilhelmina met een stevig stroom dwars op de haveningang moesten proberen te varen, hadden we flink wat bekijks. De brug was behoorlijk gevuld met kijkers.
De windverwachting voor vandaag was erg variabel, zo ongeveer uit alle richtingen, en zwak, hooguit 2Bft. We hebben dan ook de hele dag gemotord en vanaf 14 uur, een paar uur zeilen bijgehad. Verder weer slecht zicht, van een paar honderd meter tot een paar kilometer.
We hebben onze ambitie om op Norderney te komen moeten opgeven, we kregen te veel last van de vloedstroom tegen en dreigden bij Norderney ook met stroom tegen het zeegat door te moeten. Het werd daarom Langeoog. Dat kwam goed uit want we hadden nog een toegangssleutel voor het sanitair, van twee jaar geleden. Konden we die ook eindelijk terugbrengen.
Langeoog was in WO2 een basis van de Luftwaffe. Een flink deel van het eiland ligt nog bezaaid met betonnen vlakken, waar eens de landingsbanen en het platform waren. Verder is Langeoog een echt autovrij eiland. Je kunt met een trein van de pier naar het dorp en verder fietsen. Voor de bevoorrading van winkels etc. rijden er elektrokarretjes rond. Het dialect op Langeoog lijkt erg op het Gronings. Hoorsnieder voor kapper en “Hier Blievn” als naam voor het bejaardenhuis, dat klinkt ons bekend in de oorn.
dst 57,5 nm, avs 6,0 kn, 9 1/2 uur motor, 2 uur zeil
Variabel 1-2 Bft, 14C, geen regen, 1 uur zon, 1008 Mb
Diesel rest 25 L
Havengeld €14,50