Vertrek Borkum : 12.00 uur,
Aankomst Norderney: 16.30 uur
Afstand: 21,0 nm, gemiddeld 4,5, log 173 nm
🌞 4½ uur, 🌧 0 uur, 13C, N3
HW Borkum : 13.21
Tijd4½ uur, ⛵️1 uur, 🛥 3½ uur
Bemanning: Utah, Rudy
Dilemmas
Bij elk plan dilemma’s. Eigenlijk wilde ik vanaf Borkum naar één van de oostelijke eilanden varen: Langeoog, Spiekeroog of Wangerooge. Maar bij elk van die havens kan ik pas rond 22 uur over de drempel in het zeegat. Op zich geen probleem, maar daarna kom ik in het donker aan bij de haven. Heldere beschrijvingen van de haven invaart op de website van de Duitse wattsegler, maar wat complexer om het in het donker te doen. Port Henry had vannacht geen havenlichten en stond vol met palen.
Bovendien was het mogelijk om vandaag (springtij) over het Borkummer wad onder Juist langs naar Norderney te varen. Dat hebben we gedaan. Grotendeels met de motor, omdat de geulen regelmatig richting de wind draaiden en de boot wat minder wendbaar onder zeil is bij een plotselinge vastloper. Dat laatste was een onterechte vrees. De enige keer dat we minder dan 2 meter diepte hadden, zat ik ruim naast de geul.
Hey Rudy, hetzelfde dilemma; maar dan literair verpakt in het boek ‘riddle of the sands’ van Erskine Childers uit 1903 😉 je kent het misschien. Ook nog als serie op tv in de jaren ’70 !
groeten Klaas & An
Ik ken het boek. Fantastisch! Vooral als je weet dat het meer als 100 jaar oud. Heel herkenbaar, maar is met onze electronica ee eitje vergeleken met toen
ps.
hoort bij eerder bericht 🙂
Nog een lees-tip voor als je ‘s avonds alleen met Utah in de kajuit zit; “Het lege land 1800-1850” van Auke van der Woud. Prachtig en vooral ‘beeldend’ geschreven over een vergeten tijd waarin het veel over jouw interesse, ‘vervoer’ gaat!
Dank voor de tip. Ik zoek het op