Nyborg 9.15
Rudkobing brug 13.15
Marstal op Ærø 15.15
18 L Diesel getankt
Vanochtend eindelijk de “reparatie” aan het toplicht uit kunnen voeren. Die was er bij de montage in april omgekeerd op gezet. In Lauwersoog geprobeerd de mastkraan te regelen, op Schiermonnikoog een hoogwerker die toevallig in de jachthaven was, in Hals opnieuw de mastenkraan en op Schiermonnikoog Rudy omhoog laten hijsen door Willy. Om verschillende redenen allemaal niet gelukt. Een alternatief was nog om de hele mast te laten zakken, maar daar zaten we nu ook niet echt op te wachten. In Nyborg had de mastenkraan een trap met kooi en was hoog genoeg om de top van onze mast te bereiken. Toen was de zaak snel geregeld en gerepareerd. Nu kunnen we ook met een veilig gevoel ‘s nachts zeilen. Ook was het eind van de fokkeval boven in de mast terecht gekomen. De snapsluiting van de val was zijn veer kwijt geraakt. Dat losten we op door de val aan de fok vast te knopen, maar bij een zware windstoot op het Limfjord is de val los geschoten. Slordig natuurlijk, zeker als je ook een boek “Knopen” aan boord hebt. De val kon nu ook weer naar beneden worden getrokken. De afgelopen dagen hadden we de fok gehesen met de Spinakerval.
Daarna een hele mooie en zonnige tocht met halve wind naar Marstal op het eiland Ærø. Onze laatste stop al weer in Denemarken. Mooi pittoresk dorpje met scheepsbouwwerf. In het droogdok de Monica uit Rotterdam. Verder is het dorp wat minder toeristisch dan sommige van de andere plekken van de laatste dagen.
dst 33,0 nm, avs 5,2. Kn, 1/2 uur motor, 5 1/2 uur zeil
O5 Bft, 16C, geen regen, 6 uur zon, 1007Mb
Havengeld €21Diesel rest 45 l