Vertrek Bergkvara : 7.30 uur
Pitstop Kalmar: 11.15-12.15
Aankomst Borgholm : 16.30 uur
Afstand: 37,5 nm, gemiddeld 4,5 kn, log 668 nm
zon 4 uur, 🌧 0 uur, 19C, O 2, 1015hp
Tijd. 8 uur, ⛵️5 uur, 🛥 3 uur
Bemanning: Utah, Rudy
Van alles wat
Toen we vertrokken hadden we een lichte wind, langzaam zeilen. Maar na een uurtje zakte de wind helemaal weg.
Tot Kalmar hebben we de motor aangehad. In Kalmar getankt, een kaart gekocht en even met Utah gespeeld. Daarna lichte wind van achteren. Met spinnaker en grootzeil nog een 3-4 knopen gemaakt. In het laatste uur een wat sterkere zijwind, die kwam vrij plotseling net op het moment dat de spinnaker boom zou worden verwisseld. Even stress. Vijf jaar geleden hebben we hier op het Kalmar Sund onze vorige spinnaker aan gort gevaren. Het laatste uur weer met de fok.
Bouvaan in actie
Na het weer vastzetten van het priegelmoertje, was de Bouvaan weer klaar om te gebruiken. Maar opnieuw ging hij binnen de kortste keer weer slingeren. Het leek er niet op dat de windvaan zo heftig heen er weer sloeg, maar dat door de pendule kwam. Ik had deze winter een mooie nieuwe pendule gemaakt. Vorig jaar (met de oude pendule) had het apparaat dat zwabberen niet gedaan. Ik had de oude mee genomen en heb deze weer op de Bouvaan gemonteerd. En zo waar, het apparaat reageerde en werkte zoals die was bedoeld. Hij is geruisloos en eet geen stroom. Wel wat lastiger te bedienen dan een elektrische stuurautomaat.
Borgholm
Op afstand leek het alsof er een beetje groot flatgebouw in Borgholm stond. Het bleken de restanten van een enorme burcht. Een paar mijl voor Borgholm was een strook voor de kust verboden gebied. Meestal gaat het om natuurgebieden. In dit geval was het een veiligheidszone bij het zomerverblijf van de koninklijke familie.
Bij de haven een enorm hotel en diverse eet- en drinktentjes.